Medical Taping

Medical Taping is een bepaalde manier van tapen, waarbij je onder andere spieren kunt ondersteunen in hun functie. De achtergrondgedachte hierbij is dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging, maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijv. de bloed- en lymfecirculatie en je lichaamstemperatuur. Medical Taping heeft dan ook een veel bredere toepassing, dan uitsluitend voor de behandeling van blessures.

De behandeling

Voor Medical Taping worden verschillende tapes gebruikt en bij elke blessure en elk lichaamsdeel passen verschillende manieren van tapen. Het is belangrijk dat de huid schoon en droog is wanneer er getaped wordt. Ook is het handig dat er geen haar zit op de plek die getaped moet worden; dan plakt de tape beter.

De tape kun je een paar dagen laten zitten. Het heeft dezelfde elasticiteit en gewicht als je huid, de tape is anti-allergisch, ventileert en is huidvriendelijk. En je kan er bovendien gewoon mee douchen. Wel kan de tape na een aantal dagen losraken. Wil je de tape verwijderen? Dan is het handig deze eerst nat te maken en dan van boven naar beneden af te rollen.

Hoe werkt het?

De tape zorgt voor drukvermindering en meer ruimte voor de bloed en lymfevaatjes. Doordat de druk op de pijnreceptoren onder de huid minder wordt, heb je door het tapen minder pijn. Omdat de tape elastisch is kun je gewoon blijven bewegen.

Wanneer kan Medical Taping helpen?

• Om slappe spieren weer op spanning te brengen
  • Om gespannen spieren rust te geven
  • Om pijn te verminderen
  • Om de bloedcirculatie en lymfeafvoer te verbeteren