Etalagebenen (Claudicatio)

Oorzaak van etalagebenen

De medische-latijnse naam voor ‘etalagebenen’ is Claudicatio intermittens. Maar wat zijn etalagebenen nu eigenlijk?

Als je loopt hebben jouw beenspieren meer zuurstof nodig dan wanneer je stilstaat. Om je beenspieren te voeden met extra zuurstof, dienen jouw slagaders meer zuurstofrijk bloed te vervoeren. Op het moment dat je ‘etalagebenen’ hebt, lukt het de slagaders in jouw been het niet om dit te doen. Reden is dat deze door aderverkalking vernauwd zij. Hierdoor ervaar je pijn bij het lopen. Deze pijn kan voelen als steken, kramp of als een zwaar of vermoeid gevoel in de benen. Dit kan je dagelijkse ritme behoorlijk verstoren.

Weetje! De naam ‘etalagebenen’ is ontstaan, doordat de pijn vaak afneemt als je stopt met lopen en rust neemt. Oftewel stoppen met lopen en stil gaan staan ‘om etalages te bekijken’.

Risicofactoren voor vernauwing in de (been)slagaders zijn:

  • Roken
  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte
  • Overgewicht
  • Verhoogd cholesterolgehalte in het bloed
  • Weinig lichaamsbeweging
  • Erfelijke aanleg en leeftijd

De risicofactoren versterken elkaar. Dit betekent dat als je rookt en overgewicht hebt, er een grotere kans is dat je last krijgt van etalagebenen.

Klachten en symptomen

Met etalagebenen heb je vaak het gevoel dat jouw benen pijnlijk, verkrampt en vermoeid aanvoelen wanneer je een stukje hebt gelopen. Wanneer je langere tijd last hebt van etalagebenen kun je ook last hebben van koude voeten. Oorzaak hiervan is dat de vetlaag onder de huid afneemt. Met etalagebenen kan je soms verdikte teennagels hebben en ook een wondje aan de voet of het been herstelt minder snel.

Wat kun je zelf doen?

Daar waar je risicofactoren kunt beperken, is het goed dat te doen. Denk hierbij aan roken, een verhoogd cholesterol en overgewicht. Er zijn verschillende zorgverleners waaronder wij als Fysiotherapeuten die je hierbij kunnen helpen.

En ook al doet het pijn, zeker bij etalagebenen, is het erg belangrijk dat je blijft lopen. Dit met als doel om de bloedtoevoer in de benen te verbeteren. Als je dagelijks een stukje wandelt, dan merk je zeker na een tijdje, dat je steeds langer pijnvrij kunt bewegen.

Vermijd extreme kou. Goede warme kleding met name om je benen is erg belangrijk.

Behandeling

Wij, als Fysiotherapeut kunnen je helpen door middel van looptraining. Door de training wordt de tijd die je pijnvrij kan lopen verlengd. Ook verbeteren we middels deze training je uithoudingsvermogen en zorgen we er samen voor dat de risico’s op adervernauwing beperkt blijven, waardoor je klachten niet erger worden. En vaatoperaties of ingrepen, zoals bijv. een dotterbehandeling kunnen hierdoor worden voorkomen.

Volg ons

Onze praktijken

Onze fysiotherapiepraktijken zijn gevestigd op verschillende locaties in Twente onder andere Enschede, Hengelo en Losser. En kenmerken zich doordat zij gevestigd zijn in moderne gezondheids- en sportcentra.

Mogelijke behandelingen voor etalagebenen (claudicatio)

Specialisme van TeamFysio