Dry needling

Snel van je pijnklachten af? Of je spieren ontspannen?

Dry needling is een behandelmethode waarbij wij, door middel van een speciale techniek, jouw spieren aanprikken zodat de spieren snel en langdurig ontspannen raken. De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren succesvol toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.

In welke situatie kan dry needling een oplossing bieden?

• Bij lokale pijn/stijfheid in een spier
  • Wanneer je bewegingsbeperking in gewrichten ervaart
  • Bij pijn die uitstraalt
  • Wanneer je verminderde kracht in spier(en) hebt
  • Wanneer je ‘anders’ beweegt dan voorheen om pijn te voorkomen
  • Bij hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp

Hoe werkt dry needling?

Wij, als Fysiotherapeuten, prikken gericht het triggerpoint aan met een naaldje. Hierdoor ontspannen de spieren en worden de triggerpoints vermindert. Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast lokale pijn ook pijn op afstand kan veroorzaken. Het inbrengen van het naaldje voel je bijna niet. Als het juiste triggerpoint wordt aangeprikt, spant de spier zich even kort aan. Dit geeft een soort krampgevoel, daarnaast ontspant de spier zich meestal direct.

Triggerpoints kunnen op veel manieren ontstaan. Het ontstaan van triggerpoints:

• Acuut moment, bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval of sportletsel
  • Chronisch, bijv. door een langdurige verkeerde houding of KANS (klachten arm, nek en schouder)
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling
  • Psychologisch, bijv. door stress of depressie
  • Voetafwijking, instabiliteit en/of verschil in beenlengte, bijv. na een botbreuk of operatie
  • Overbelasting en blessures, bijv. bij sporters
  • Beschadiging van het weefsel, bijv. bij een meniscusletsel of een hernia