Echografie

Middels echografie, simpelweg het maken van een echo, kunnen wij structuren als spieren, botten, pezen, slijmbeurzen en zenuwen in kaart brengen. Afwijkingen zoals een verdikte slijmbeurs of scheuren in pezen en spieren worden zo zichtbaar. Ofwel, afwijkingen zijn goed herkenbaar en objectief vast te leggen. De echo ondersteunt de bepaling van de verdere behandeling.

Hoe werkt een echografie?

Echografie werkt via hoogfrequente geluidsgolven. Deze geluidsgolven zijn voor ons als mensen niet te horen. Daarom wordt dit geluid ook wel ultrasoon of in veel gevallen ultrageluid genoemd. De Fysiotherapeut plaatst een transducer (zender/ontvanger) op de huid. Deze transducer zendt de geluidsgolven uit. De verschillende weefsels in het lichaam weerkaatsen deze geluidsgolven, het echoapparaat zet ze vervolgens om in elektrische signalen, die vertaald worden in beeld. Op basis van deze echobeelden kunnen wij een diagnose stellen. De behandeling is pijnloos en niet schadelijk voor het lichaam.

Wanneer is echografie zinvol voor jou?

Wij, als Fysiotherapeut, stellen echografie voor als onderzoek zinvol is naar aandoeningen van spieren, pezen, zenuwen, slijmbeurzen, gewrichtsbanden, kraakbeen, menisci, kapsels en soms botten te onderzoeken en vervolgens een diagnose te stellen. Op deze wijze kunnen wij beter lokaliseren waar en bepalen wat de oorzaak van jouw klacht is en daardoor effectiever behandelen.

Bij welke aandoeningen past echografie?

Je kunt door middel van een echo ontstekingen, verdikkingen, scheuren, kalkneerslag, breuken en andere klachten laten onderzoeken van:

• Spieren
  • Pezen
  • Slijmbeurzen
  • Gewrichtsbanden
  • Kapsels
  • Meniscus
  • Botten
  • Zenuwen

Vergoeding en behandeling bij TeamFysio

Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie? Dan wordt dit onderzoek vergoed. Het onderzoek gaat op deze manier niet van het eigen risico af. Het voordeel van een echo bij TeamFysio is dat je direct van ons de uitslag te horen krijgt. Echografie is een onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling, je wordt daarna direct door ons behandeld.