Hydrotherapie

Als bewegen pijnlijk is, bijvoorbeeld bij een chronische ziekte, of na een operatie, kan hydrotherapie een oplossing voor jou zijn. Tijdens hydrotherapie kun je ‘onbelast’ bewegen en werk je aan het herstel of verbetering van je kracht, beweeglijkheid en conditie.

Hydrotherapie is met name effectief door de combinatie van warmte, massage en drijfvermogen. Warm water zorgt er namelijk voor dat bloedvaten verwijden, wat zorgt voor een betere doorbloeding. Hierdoor kunnen zuurstof en voedingsstoffen zich beter door het lichaam verplaatsen wat leidt tot een sneller herstel van vermoeide spieren. Daarbij zorgt het drijfvermogen ervoor dat je in het water voor je gevoel je spieren minder belast, waardoor je intensiever kunt oefenen.

In welke situatie helpt hydrotherapie?

• Bij pijnlijke spieren en gewrichten door reuma of fibromyalgie
  • Na een operatie aan een gewricht of aan de wervelkolom
  • Bij neurologische aandoeningen zoals Parkinson, Multiple Sclerose, spierziekten of hernia
  • Bij chronische pijn, bijvoorbeeld door reuma of artrose

De behandeling

Na een intakegesprek en een onderzoek, wordt jouw startniveau bepaald en stellen wij een beweegprogramma voor jou samen. Dit programma voer je uit in kleine groepen van vijf tot acht deelnemers. Daarbij volg je jouw eigen oefenprogramma en krijg je begeleiding van een van onze Fysiotherapeuten.

Waar vind je hydrotherapie?

Je kunt voor hydrotherapie terecht in Losser, Hengelo en Almelo. Op het moment dat je niet meer onder behandeling bent van één van onze Fysiotherapeuten kun je jouw oefenprogramma voortzetten bij verschillende groepen in het zwembad of in de sportzaal. Zo houdt je jouw lichamelijke conditie op peil en voorkom je in veel gevallen nieuwe klachten of terugval.

Wil je meer weten over hydrotherapie?

Neem dan contact op met één van onze Hydrotherapeuten. Bel 088 291 84 08.