Longrevalidatie

COPD is de verzamelnaam voor een tweetal chronische longaandoeningen, namelijk: chronische bronchitis (chronische ontsteking van de luchtwegen) en emfyseem (verminderde elasticiteit van de longblaasjes). COPD is een progressieve ziekte. Dit betekent dat het niet genezen kan worden en langzaam erger wordt. Dit leidt tot beperkingen en handicaps als bijvoorbeeld kortademigheid en een verminderde conditie. Doordat je conditie achteruit gaat, is het heel normaal om wat angst te ervaren om te bewegen, omdat je je zorgen maakt dat je benauwd of kortademig wordt. Uiteindelijk kan je hierdoor in een neerwaartse spiraal terecht komen, immers door niet meer te bewegen, verslechtert je conditie en ook je belastbaarheid. Wij, bij Teamfysio, kunnen je niet genezen, maar er wel voor zorgen dat je zo goed mogelijk met je beperkingen leert omgaan.

Astma heeft overeenkomsten met COPD, echter wanneer astmapatiënten klachtenvrij zijn, hebben ze een normale longfunctie en ervaren ze geen beperkingen. COPD en astma hebben de volgende gemeenschappelijke kenmerken:

• Kortademigheid
  • Piepende ademhaling
  • Hoesten
  • Slijm opgeven
  • Het kunnen leveren van verminderde inspanning

Waardoor kunnen deze klachten toenemen?

• Vochtige lucht
  • Stof
  • Temperatuurwisselingen
  • Rook

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Bij Teamfysio hebben wij een speciaal longrevalidatieprogramma, dat onderdeel uitmaakt van een ketenzorgprogramma, dat wij in nauwe samenwerking uitvoeren met de Longarts, Huisarts, een eventuele Praktijkondersteuner en Longverpleegkundige. Onze rol als Fysiotherapeut is om ervoor te zorgen dat als je COPD of astma hebt, je jouw conditie op peil houdt en leert om te gaan met de beperkingen die jouw ziekte met zich meebrengt. Ook leren we je effectief bewegen, optimaal ademhalen, hoesten en huffen, Huffen is een methode om effectief slijm los te maken, waardoor je eventuele benauwdheid kan oplossen en het gevoel hebt dat je weer meer lucht kan inademen.

Wat levert het je op?

• Minder last van benauwdheid
  • Minder snel last van bijwerkingen van bepaalde medicijnen
  • Voorkomen van luchtweginfecties
  • Effectief slijm los maken en ophoesten
  • Controle houden over de ziekte
  • Om leren gaan met de klachten

Wil je meedoen aan het longrevalidatie programma?

Om mee te kunnen doen aan het longrevalidatie programma heb je een verwijzing nodig van bijvoorbeeld jouw Longarts, Huisarts of van een andere medische verwijzer.

Indien je een zware vorm van COPD of een andere longaandoening hebt kan je in aanmerking komen voor langdurige vergoeding. Kijk hiervoor op de lijst ‘chronische aandoeningen/ziekten’ van jouw zorgverzekering. Indien jouw longaandoening niet op deze lijst voorkomt, dien je te beschikken over een aanvullende verzekering voor fysiotherapie.

Behandelaars voor Longrevalidatie