Shockwave therapie

Heb je chronische pijnklachten en van alles geprobeerd om hiervan af te komen? Denk dan eens aan shockwave therapie. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat Shockwave therapie zeer positieve resultaten kan leveren bij chronische pijn, welke veroorzaakt wordt door ontstekingen of verkalkingen van pezen of de slijmbeurzen.

Shockwave therapie is een techniek waarbij met hoogenergetische geluidsgolven pijnlijke gebieden worden behandeld. Via een apparaat worden er geluidsimpulsen verplaatst vanaf de buitenkant van het lichaam naar het te behandelen gebied. Het gevolg hiervan is dat de stofwisseling en bloedcirculatie in het pijnlijke gebied wordt verbeterd. Het lichaam wordt hierdoor gestimuleerd om dit te herstellen waardoor de pijn afneemt. Het is dus een manier om het zelf genezend vermogen van het lichaam te prikkelen.

Wanneer is shockwave therapie van TeamFysio zinvol voor jou?

• Schouderpijn met beperkte beweeglijkheid
  • Chronische elleboogpijn (tennis-, golfelleboog)
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Hielpijn (hielspoor)
  • Andere vormen van peesaandoening

Wanneer kan er geen shockwave therapie worden toegepast?

• Als je zwanger bent
  • Als je een actieve reumato├»de artritis hebt
  • Als je stollingsstoornissen van het bloed hebt
  • Als je antistollingsmiddelen gebruikt
  • Als je bekend bent met epilepsie
  • Als je recent een hartinfarct hebt gehad
  • Als je een pacemaker draagt
  • Als je nog in de groei bent

Behandeling (altijd in combinatie met een echo)

Bij de eerste afspraak stellen wij een diagnose met behulp van echografie. Zo kunnen we exact bepalen welk gebied met Shockwave behandeld dient te worden. Zo behandelen we direct bovenop de pijn locatie en wordt alleen het te behandelen weefsel geraakt, waardoor je de meest effectieve behandeling krijgt. Shockwavetherapie geeft lokaal een licht onaangenaam gevoel, de ene pati├źnt ervaart dit als meer hinderlijk dan de ander. Het is een kortdurende behandeling. Na enkele dagen al treedt er herstel op, wel kan je wat langer na de behandeling een onaangenaam gevoel houden op de behandelde plek. Shockwave therapie is al succesvol met 2 tot 4 behandelingen.